čtvrtek 31. ledna 2019

Jóga se necvičí, jóga se prožívá



     Celkem dlouhou dobu cvičím a vedu lekce pilates. Mám toto cvičení mooooc ráda a určitě  mu zůstanu navždy věrná. Je opravdu vhodné, výživné a důležité pro všechny. Je to  ladnost i pevnost, síla i protažení.  Většina z nás určitě ví, že pilates vychází z jógy a má s ní tedy hodně společného. A toto byl ten důvod, proč jsem se o jógu vždycky tak trošku zajímala. Ale pokaždé, když jsem se o ni začala pokoušet a rozumem pochopit jak to vlastně je, vždycky jsem byla nakonec docela zklamaná. Většina pozic byla krajně nepohodlných, připadala jsem si, že se víc trápím, než zdravě cvičím. A pokaždé jsem to v sobě uzavřela, že to  asi není nic pro mě. Ale zase po čase mě to začalo znovu lákat a tak se to opakovalo několik let.
    Dneska vím, že je to také a hlavně o lektorovi, který nás svojí hodinou provází. Je potřeba, aby nám byl blízký a jeho vedení s námi tak  nějak přirozeně souznělo. Pokud tomu tak není, můžeme si hodinu sice odcvičit, ale ne prožít. A jóga se musí prožít! Jsem šťastná, že jsem si  před více jak rokem našla  svoji Učitelku Juditu B. a začala konečně vnímat svoje tělo ne jenom v rovině fyzické, ale i energetické. Není snadné to popsat, ale jakmile józe dovolíte, aby s vaším tělem spolupracovala, je to úplně jiné, než když se snažíte a snažíte a snažíte... dostat do pozic, které jsou tělu vlastně docela nepříjemné. Já ani přesně nevím, jak to v tom těle v té chvíli funguje a proč tomu tak je. Já jenom den za dnem zjišťuju, že mě to celé hezky a nenápadně proměňuje. A to mi stačí, nepotřebuju o tom rozumovat. Kdo bude chtít, najde si literaturu a může studovat. Ale to je jenom teorie, která se bez praxe lehce zapomene. Ovšem pocity, které se dostaví, když jógu žijeme, jsou nezapomenutelné. Jóga mění pohled na svět a především na sebe sama. Naučí nás vidět nejen očima a rozumem, ale i srdcem. Vím, že je to zatím jenom zlomek toho, co mi dosud ukázala a i za to děkuju. A trochu se stydím, že pořád neumím ty svoje splašené myšlenky ukáznit a že nejóguju každý den 😟
     Co je tedy potřeba si hned na začátku praxe uvědomit?  Já myslím, že hlavně to, že nelze být v pozici a cítit se hnusně a naštvaně, protože mi to třeba nejde. Nelze praktikovat jógu s myšlenkou "už aby to skončilo..." A to z jednoho prostého důvodu: To, jak cvičíme a jak se v tom cítíme je totiž odrazem  našich skutečných životů. Jestli chci žít šťastně a být půvabná, musím se tak nejdřív cítit. Nežijeme tak, že někdy příště bude líp, nebo dokonce, že líp už bylo!? Líp je totiž právě teď 😉 Jen je potřeba se podle toho nastavit, nejdříve vnitřně a potom i to tělo. 
     Často se mě moje cvičenky ptají, jaký je tedy rozdíl mezi pilates a jógou z hlediska fyzické náročnosti? Mám k tomu takový svůj poznatek. Pilates je sice uvědomělý a kontrolovaný, ovšem je v pohybu  a dá se trochu šidit. Proto se může jevit jako jednodušší. Kdežto jógové ásany, ty už  nikdo neošidí, protože v nich setrvává určitou dobu. A proto je už i jóga pro začátečníky náročnější, zvláště pro netrpělivé povahy, mezi které já také patřím. A toto je poselství, které mi jóga přináší: "Nespěchej, všechno má svůj čas."  
     Přeju vám, pokud se rozhodnete podlehnout józe, ať i vy najdete to svoje poselství, které je vždycky k vašemu užitku, okolní spokojenosti a dobrému živobytí 😊

Žádné komentáře:

Okomentovat